Worden je conversies en transacties fout gemeten in Google Analytics? Een veelvoorkomend probleem in e-Commerce webshops is dat transacties worden toegekend aan de betaalproviders. Wij beschrijven hoe je betaalproviders van banken kunt uitsluiten in Google Analytics. Dat maakt correcte data visualisatie er niet beter op. Je wilt immers toch weten welke bron (online ads, mailing, search of direct verkeer) het beste converteert, toch?
Betaalproviders van banken verwijderen uit Google Analytics
Met veel webshops zoals Lightspeed, WooCommerce of Shopify wordt gewerkt met betaalproviders om een transacties succesvol af te ronden. In dit artikel beschrijven we hoe je verkeerde bronnen gemakkelijk kunt uitsluiten en daarmee jouw Google Analytics data weer netjes kunt maken.
Verkeerde bronnen worden geteld als transactie
Als betaalproviders niet zijn opgegeven om uit te sluiten, dan loop je de kans dat conversies en transacties in Google Analytics onjuiste worden toegewezen. Als in het Google Analytics rapport bronnen staan zoals: betalen.rabobank.nl, ideal.ing.nl of bancontact.girogate.be. Dan staat het vast, je echte bron, wordt overschreven en het antwoord op de vraag ‘Welke bronnen converteren het meest?’ is onbekend.
Dit is natuurlijk zonde, je wilt toch ook evalueren hoe succesvol je Google Ads, Google Shopping of Facebook Ads campagnes zijn? En waar je als ondernemer wel of niet meer budget voor wilt vrijmaken om meer bestellingen te ontvangen.
In slechts 2 simpele stappen je betaalproviders uitsluiten
Het is nodig om je Google Analytics account aan te passen en duidelijk te maken welk verkeer niet mogen meetellen is verwijzingsverkeer. Nadat je de onderstaande stappen hebt uitgevoerd, dan worden er geen nieuwe sessies meer gestart en wordt jouw conversie-data weer correct toegekend aan de juiste bron.
1 ) Inventarisatie betaalproviders en banken
Het lijstje van verwijzingsverkeer is afhankelijk is van de betaalprovider en de aangesloten banken. Het is nodig om zelf een lijst samen te stellen. Vergeet niet rekening te houden met internationale banken als je wereldwijd actief bent. Wil je weten welke verwijzingen nu onjuist staan? Kijk dan even in Google Analytics bij Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen voor een overzicht.
Banken uitsluitingslijst voor Google Analytics
Hieronder een handige verwijzingen-lijst van de meest gebruikte betaalpagina’s voor Nederland en andere populaire betaalproviders.
- betalen.rabobank.nl
- ideal.ing.nl
- abnamro.nl
- asnbank.nl
- ideal.bunq.com
- ideal.knab.nl
- ideal.regiobank.nl
- ideal.triodos.nl
- ideal.vanlanschot.com
- snsbank.nl
- mollie.com
- pay.mollie.nl
- paypal.com
- pay.multisafepay.com
- secure.curopayments.net
- pay.nl
- payment-web.sips-atos.com
- secure.ogone.com
2 ) Banken uitsluiten als bron/verwijzingen
De betaaltransacties in jouw e-Commerce webshop worden met de onderstaande stapjes als conversie toegekend aan het juiste medium/bron.
- Ga naar jouw Google Analytics.
- Klik op beheerder en in de 2de kolom op property.
- Ga naar tracking-info en selecteer lijst met verwijzingsuitsluitingen.
- Klik op de knop +Verwijzingsuitsluiting Toevoegen en type de domeinnaam in.
PS herhaal deze stap voor iedere domeinnaam die je wilt uitsluiten.
Betaalproviders van banken verwijderen uit Google Analytics
Werkt het nog niet helemaal? Hou dan rekening met het volgende:
- Uitsluitingen werken niet met resultaten uit het verleden (jouw oude transacties en bronnen wordt dus niet automatisch aangepast). Vanaf dat de regels zijn toegepast, gaan deze ook pas in bij nieuwe online betalingen.
- Het werkt alleen bij echt ‘nieuw’ verkeer, wanneer bezoekers al Google Analytics cookies hebben dan kan het even duren (of je moet jouw GA-cookie instellingen aanpassen).
- Zijn er meerdere Google Analytics properties? Let erop dat je het bij elke property inregelt.
- De uitsluiten werken alleen bij de nieuwe trackingcode, analytics.js en gtag.js, maak je nog gebruik van de oude code bijv. ga.js, dan adviseer ik je om dit alsnog eens te updaten.
Google Analytics laten instellen?
Zijn er toch nog vragen of heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics of Google Tag Manager / GTM? Of wil je meer weten over wat je allemaal kunt doen met jouw online data? Neem dan contact met ons op om geheel vrijblijvend van gedachten te wisselen over jouw online business.