De reden waarom uw kosten het gemiddelde dagbudget kunnen overschrijven is op basis van het maximaliseren van uw rendement op investering (ROI) door uw advertenties vaker te tonen op dagen waarop de hoeveelheid zoekverkeer groter is.
AdWords kosten dagbudget worden overschreven?
Wanneer Google AdWords advertenties meer worden weergegeven, kan ook hierdoor de dagelijkse kosten tot 20 procent hoger liggen dan uw normale dagbudget. Echter betaalt u nooit meer dan uw gemiddelde dagbudget per campagne, gedeeld door het gemiddelde aantal dagen in een maand (30,4).
Dagelijkse kosten 2x hoger dan normale dagbudget?
Vanaf 4 oktober 2017 kunnen campagnes tot twee keer het gemiddelde dagbudget uitgeven zodat u uw advertentiedoelen (zoals klikken en conversies) gemakkelijker te behalen. Op dagen met veel verkeer van hoge kwaliteit kunnen uw kosten tot twee keer uw dagbudget zijn. Deze uitgaven worden gecompenseerd door dagen waarop uw uitgaven lager dan uw dagbudget zijn.
AdWords campagnes kosten meer dan het ingestelde dagbudget?
Voor iedere AdWords advertentiecampagne stelt u een dagbudget in. Dit bedrag heeft gedefinieerd om per dag aan uw advertenties uit te geven. Als u constateert dat de dagelijkse kosten van uw campagne hoger zijn dan het ingestelde dagbudget, betekent dit vaak dat er op dagen met meer zoekverkeer meer kosten worden gemaakt in uw campagne, en op dagen met minder zoekverkeer, maakt u ook minder kosten. Verschillen in de hoeveelheid zoekverkeer kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld de dag van de week, weekenden, tijd van het jaar, vakanties, evenementen, etc.
Het dagbudget in uw AdWords account kan tot 120 procent van het dagbudget voor uw campagne worden gebruikt om uw advertenties weer te geven op basis van de verschillen in het zoekverkeer. Er wordt niet meer uitgegeven dan u elke maand aan uw campagnes besteedt.
Houd er wel rekening mee dat uw dagelijkse kosten soms hoger zijn dan het ingestelde dagbudget en het limiet van 120 procent. Er wordt echter niet meer in rekening gebracht dan deze 20 procent boven op uw dagbudget (100 procent). Als uw AdWords dagbudget bijvoorbeeld € 100 is en u op een bepaalde dag € 150 aan kosten heeft gegenereerd, wordt er maximaal € 120 in rekening gebracht. De resterende € 30 wordt aan u terugbetaald als krediet voor over-weergave. Dit wordt vermeld in uw transactiegeschiedenis bij facturering.
AdWords limieten in de maandelijkse kosten?
Als bijvoorbeeld de kosten van uw campagne op alle dagen tot 20 procent boven uw gemiddelde dagbudget liggen, dan betaalt u niet meer dan de maandelijkse kostenlimiet die AdWords gebruikt om te voorkomen dat u per ongeluk te veel betaalt.
Dit betekent dat als uw budget bij een volledige maand gelijk blijft, er nooit meer in rekening wordt gebracht dan uw dagbudget vermenigvuldigd met het gemiddelde dagen aantal in een maand, of te wel uw dagbudget maal 30,4 dagen. Als het totaal bedrag hoger is, dan wordt restant teruggeboekt.
AdWords budgetwijzigingen invloeden het maandelijkse kostenlimiet?
Het daglimiet van 120 procent blijft van toepassing, echter worden er geen maandelijkse kostenlimiet gebruikt als het dagbudget gedurende de maand wordt gewijzigd. Voor campagnes die halverwege de maand zijn onderbroken of anderszins niet de gehele maand worden weergegeven, ziet u mogelijk verschillen tussen uw gemiddelde dagbudgetten en uw totale kosten.