Adverteren met Google Ads Lead Form

Webinnovatie

Een goede start in adverteren met Google Ads Lead Form. Google Ads is op dit moment bezig met beta-testing om op een nieuwe manier potentiële klanten vast te leggen. Er wordt een formulier gepresenteerd in Google Search wanneer er bijvoorbeeld wordt gezocht op bedrijf, product of dienst (met een randvoorwaarde dat het onder een ‘vertical’ toebehoort).

Google Lead Form: Status Beta-Mode

Adverteren met Google Ads Lead Form is nu nog in beta-mode, maar het ziet er wel veelbelovend uit. Het geeft adverteerders in Google Ads de mogelijkheid om diverse lead form extensies en methodes te testen. Waarmee men in essentie een snellere search-to-lead kan verkrijgen.

Voordelen om te werken met lead formulieren:

  • Direct een call-to-action in de SERP van Google.
  • Vergroten van de visual awareness / gebruikersacties.
  • Meer presentatieruimte t.b.v. het overbrengen van uw boodschap.
  • Gemakkelijk formdata delen naar derde, b.v. CRM of Google’s Spreadsheet.
  • Verhogen van resultaat in impressies, klikken en conversies.
  • Ontvang meer leads, klanten en contacten(momenten) direct vanuit Google SERP.

Leadformulieren werken alleen als ‘extensies’ in een Google Zoekcampagne, de biedopties en targetingopties worden bepaald aan de hand van de Google Ads campagne waaraan formulieren gekoppeld zijn.

Als u een leadform-extensie voor Google Zoeken wilt realiseren, dan moet uw account zich in een niet-gevoelige niche of sub-niche bevinden. Sommige gevoelige verticals en sub-verticals komen niet in aanmerking voor extensies voor leadformulieren.

Waarom adverteren met Google Ads Lead Form?

Er wordt direct geadverteerd in de zoekmachine van Google (SERP). Dit geeft bezoekers op bijvoorbeeld Google.nl, de mogelijkheid geeft om direct te converteren tot een lead. Daarnaast kunt u deze advertentie-formulieren op dit moment tegenkomen in +24 landen en wordt het gepresenteerd op iOS/Android.

Wat is Google Ads Lead Form?

Google Ads test een nieuwe manier voor bedrijven om klantinformatie vast te leggen met leadformulier-extensies, direct in de zoekmachine van Google. Deze nieuwe advertentie-extensie features worden reeds opgemerkt door diverse Google Ads specialisten, wereldwijd. Tot dusverre zijn er reeds 24+ landen waar deze lead forms actief zijn.

In de praktijk komt het erop neer dat deze nieuwe advertentievormen speciaal zijn ontworpen om potentiële klanten sneller aan te trekken. Met visueel aantrekkelijke call-to-actions, zoals het promoten van:

  • een aanbieding of sale-acties;
  • een kortingscode voor een nieuwsbrief;
  • het downloaden van een business case;
  • andere gerelateerde marketingthema's of -campagnes.

Waarbij de uiteindelijk te verkrijgen of bereiken informatie, alleen toegankelijk is nadat het leadformulier is ingevuld.

Aanpassen lead formulier invoervelden

Met leadformulieren kunnen potentiële klanten (zoekers in Google) interesse(s) kenbaar maken in reactie op een advertentie, door bijvoorbeeld direct het contactformulier in te vullen. Adverteerders kunnen leadformulieren aanpassen met een eigen titel en beschrijving. Waarbij men ook nog kan aangeven welke informatie ze aan klanten willen uitvragen. De invoervelden bij een Google Ads Lead Form kunnen onder andere bestaan uit een naam, email, telefoon en adres.

Geavanceerde en extra uitbreidingen

Het leadformulier kan ook worden uitgebreid met afbeelding-banner als achtergrond afbeelding, zodat deze als advertentie ook nog wat extra kracht heeft in zijn visuele identiteit. Ten slotte is er ook een mogelijkheid waar adverteerders het (eind)bericht kunnen aanpassen. Dit wordt weergegeven nadat de informatie met het leadformulier is verzonden.

Ervaar lead formulieren met Google Zoeken

Adverteerders hebben de mogelijkheid om een call-to-action uit te voeren in de vorm van een direct link naar de website of een directe download. Vanuit het supportportaal van Google Ads wordt ook aangegeven dat deze nieuwe advertentie-extensies kunnen worden geïntegreerd in het CRM van een adverteerder.

Leadform Google Ads Beta

Leadform-extensies in zoekadvertenties zijn momenteel (november 2019) nog in beta, waarvoor slechts enkele accounts in aanmerking komen.

Begin met adverteren met Google Ads Lead Form

Neem dan contact met ons op als u straks goed voorbereid wilt starten met leadformulieren in Google Zoeken. Wij bespreken graag uw mogelijkheden en gaan voor u aan de slag.

Meer weten over Adverteren met Google Ads Lead Form?

Webinnovatie helpt vele bedrijven met online innovaties door heel Nederland maar ook uit de regio Den Bosch, Waardenburg, Zaltbommel. Dit doen we met handige en slimme online oplossingen voor start-ups, mkb'ers en (multi)nationals.

Wilt u weten wat Webinnovatie voor u kan betekenen in Google AdWords of Google Ads. En wilt u weten waar uw kansen liggen voor online resultaat? Neem dan eens contact op met Feddo van der Molen.