AdWords updates mobile targeting & exclusion

AdWords updates mobile targeting & exclusion

Google AdWords rolt nieuwe updates uit voor mobile targeting en mobile uitsluiting. Vanaf september 2018 vereenvoudigt Google het instellen van targeting en uitsluiting voor advertenties gericht op  mobiele apparaten in het Google Display Netwerk. Hiermee wil men het groeiende aantal mobiele gebruikers gemakkelijker bereiken, echter is dit niet altijd wenselijk.

‘Stel uzelf eens de vraag, is het voor u echt belangrijk om uw zakelijke advertentie te tonen, dat gericht is op de zakelijk markt, aan persoon die eigenlijk even wilt ontspannen en een online spelletje wilt spelen?’

AdWords updates mobile targeting & exclusion, en nu?

Als gevolg van deze adwords wijzigingen ziet u mogelijk een aanzienlijke toename in mobiele apps of mobiel internetverkeer (afhankelijk van uw huidige instellingen). Wat veelal gelijk opgaat gaat met hogere AdWords kosten of dat u sneller door uw dagbudget bent, zonder extra resultaat in méér conversies, maar wel in méér klikken en een zéér hoge bounce-rate. Hartstikke zonde natuurlijk!

Verranderingen in AdWords updates mobile targeting & exclusion

  • Afschaffing van uitsluiting van adsenseformobileapps.com plaatsing: de uitsluiting van plaatsing van 'adsenseformobileapps.com', waarmee algemene targeting en uitsluiting van app-inventaris mogelijk is, wordt verwijderd. Nadat deze uitsluiting is verwijderd, zullen campagnes het app-verkeer gaan zien. In de toekomst kunt u apparaatinstellingen gebruiken om te beheren op welk kanaal uw advertenties worden weergegeven.
  • Afschaffing van content uitsluitingen van 'G-mob mobiele app niet-interstitial': de content uitsluiting 'G-mob mobiele app niet-interstitial' wordt verwijderd en u ziet app-verkeer van deze categorie beginnen toe te nemen.
  • Vereenvoudigde apparaattargeting: apparaattargeting wordt opgedeeld in drie apparaattypen: computer, mobiel en tablet.

Op tijd AdWords mobile targeting optimaliseren

Als u uw campagnes wilt overzetten of wijzigen, ga dan aan de slag met de onderstaande stappen.

  1. Verwijder algemene app-plaatsingen en -uitsluitingen.
  2. Werk uw apparaat targeting bij.
  3. Controleer en update uw gedetailleerde besturingselementen.

Overige targeting advies
Ter aanvulling op de bovenstaande stappen, raden we u aan om:

  • Controleer de instellingen van uw campagne, apparaat en targeting om ervoor te zorgen dat uw campagne is ingesteld om alleen geografieën, talen en apparaten te gebruiken waarvoor u verkeer wilt ontvangen nadat deze updates zijn geïmplementeerd.
  • Controleer al uw merk veiligheidsinstellingen, inclusief uitsluitingen voor plaatsingen op accountniveau, uitsluitingen op campagneniveau-plaatsingen, uitsluitingen van onderwerpen en inhoud uitsluitingen. Al deze besturingselementen zijn van toepassing op zowel het web als de app om ervoor te zorgen dat uw advertenties alleen worden weergegeven op de plaatsen die u wilt.
  • Overweeg over te schakelen naar beter presterende biedstrategieën. Doel-CPA en doel-ROAS zijn de beste biedstrategieën om te gebruiken als u zeer specifieke prestatiedoelen voor ogen hebt.
  • Als u momenteel handmatig bieden gebruikt:
    • overweeg een upgrade naar verbeterde CPC.
    • overweeg om mobiele bieding modifiers toe te passen op basis van de kwaliteit van mobiel verkeer.
  • Als u momenteel Verbeterde CPC gebruikt:
    • overweeg een upgrade naar doel-CPA.
    • overweeg om mobiele bieding modifiers toe te passen op basis van de kwaliteit van mobiel verkeer.
  • Zorg ervoor dat u alleen conversies doorgeeft die belangrijk zijn voor uw bedrijf. De meeste automatische optimalisatie modellen van Google vertrouwen op uw conversiegegevens om de best mogelijke prestaties te leveren. Conversies van hogere kwaliteit doorvoeren zorgt voor een sterke correlatie tussen de ROI die u ziet in Google-advertenties en de ROI voor uw bedrijf.

Meer weten over mobiel adverteren met Google AdWords?

Heeft u ondersteuning nodig rondom Google AdWords, AdWords meldingen of het optimaliseren van uw account? Neem dan contact op en wij gaan samen met u zitten om door te nemen waar uw kansen liggen en hoe u beter, efficiënter en met meer resultaat kunt presteren in Google AdWords.

Meer weten over AdWords updates mobile targeting & exclusion?

Webinnovatie helpt vele bedrijven met online innovaties door heel Nederland maar ook uit de regio . Dit doen we met handige en slimme online oplossingen voor start-ups, mkb'ers en (multi)nationals.

Wilt u weten wat Webinnovatie voor u kan betekenen in Google AdWords of SEA. En wilt u weten waar uw kansen liggen voor online resultaat? Neem dan eens contact op met Feddo van der Molen.